LEARNING OBJECTS TO SUPPORT THE UNDERSTANDING OF THE THEMES OF A STATIC WEB DESIGN COURSE

Authors

  • Carlos R. Jaimez-González Departamento de Tecnologías de la Información, Universidad Autónoma Metropolitana
  • Betzabet García-Mendoza Departamento de Tecnologías de la Información, Universidad Autónoma Metropolitana
  • Wulfrano A. Luna-Ramírez Departamento de Tecnologías de la Información, Universidad Autónoma Metropolitana
  • Ariel Vargas-Vargas Departamento de Teoría y Procesos del Diseño, Universidad Autónoma Metropolitana
  • Mónica Nápoles-Duarte Departamento de Teoría y Procesos del Diseño, Universidad Autónoma Metropolitana

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.05.10.004

Keywords:

Learning Objects, Web Tutorial, Static Web Design

Abstract

This article presents a tutorial to support the understanding of the topics of a static Web design course for the generation of pages based on the hypertext markup language and cascading style sheets. The basic element constituting the tutorial are learning objects adapted to the objectives of the course. The tutorial is a Web site organized in accordance with the contents of the field, within which the themes are presented through learning objects covering the training process to include explanations, examples and activities to illustrate and reinforce the exhibition of the class, showing the code corresponding to the languages used, the purposes that can be subsequently manipulated by the student. The results of an instrument applied to students for the evaluation of learning objects are provided.

References

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa. Plan de Estudios de la Licenciatura en Diseño. UAM Cuajimalpa, México, 2017. URL: http://dccd.cua.uam.mx/archivos/files/diseno/plan_de_estudios_update.pdf.

Universidad Autónoma Metropolitana, Unidad Cuajimalpa. Programa de la Unidad de Enseñanza-Aprendizaje Taller de Programación y Diseño de Web Estático, de la Licenciatura en Diseño, UAM Cuajimalpa, México, 2017. URL: http://dccd.cua.uam.mx/archivos/PDFprogramas/diseno/450277.pdf.

Manual de HTML. Lo necesario para aprender HTML. URL: http://www.desarrolloweb.com/html/.

Tutorial de CSS. Comenzando con HTML y CSS. URL: http://www.w3.org/Style/Examples/011/firstcss.es.html.

Lynch, P.; Horton, S. Manual de Estilo Web. Editorial Gustavo Gilli, Barcelona, España, 2004.

Musciano, C.; Kennedy, B. HTML y XHTML, The Definitive Guide, Creating effective Web pages. O'Reilly Media, Sebastopol, CA, 2002.

Amaya. W3C's Editor. URL: http://www.w3.org/Amaya/.

Dreamweaver. Editor for responsive Web sites. URL: http://www.adobe.com/products/dreamweaver.html.

Wiley, D. A. Connecting learning objects to instructional design theory: A definition, a metaphor, and a taxonomy. En Wiley, D. A. (Ed.), The Instructional Use of Learning Objects: Online Version, 2000. URL: http://reusability.org/read/chapters/wiley.doc.

¿Qué es un objeto de aprendizaje?. Colombia Aprende. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. URL: http://www.colombiaaprende.edu.co/html/directivos/1598/article-172369.html.

Jaimez-González, C. R.; Luna-Ramírez, W. A. Supporting Structured Programming Courses Through a Set of Learning Objects, Proceedings of the IEEE International Conference on Information Society (i-Society 2014), London, UK, 2014, pp. 124-128.

Jaimez-González, C. R. Programación de Web Estático. UAM Cuajimalpa, México, 2015. URL: http://www.cua.uam.mx/pdfs/biblioteca/colecciondelibros-uamc/pdfs/05programacion_web_estatico.pdf.

Jaimez-González, C. R. Sitio Web de la UEA de Programación de Web Estático, UAM Cuajimalpa, 2017. URL: http://ccd.cua.uam.mx/~cjaimez/WebEstatico/.

Red.es. Evaluación de Material Educativo Digital. Taller de Formación Metodológica. Madrid, España, 2005. URL: http://www.edubcn.cat/rcs_gene/2_ficha_evaluacion_material.

Jaimez-González, C. R. Una plataforma Web de tutoriales interactivos de apoyo a la docencia. En C. R. Jaimez González, K. S. Miranda Campos K. S., M. Moranchel Pocaterra, E. Vázquez Contreras, y F. Vázquez Vela (Eds.), Innovación educativa y apropiación tecnológica: experiencias docentes con el uso de las TIC, UAM Cuajimalpa, México, 2015, pp. 247-263.

Jaimez-González, C. R.; Vargas-Rodríguez, R. Editor web visual para HTML, CSS y JavaScript de apoyo a la docencia. Virtualidad, Educación y Ciencia, 8, 14(2017), pp. 136-152.

Published

2017-12-05

How to Cite

Jaimez-González, C. R., García-Mendoza, B., Luna-Ramírez, W. A., Vargas-Vargas, A., & Nápoles-Duarte, M. (2017). LEARNING OBJECTS TO SUPPORT THE UNDERSTANDING OF THE THEMES OF A STATIC WEB DESIGN COURSE . Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 5(10), 20–27. https://doi.org/10.36825/RITI.05.10.004