USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE SOCIAL APPROPRIATION OF KNOWLEDGE AS A BASIS FOR THE DEVELOPMENT OF SCIENCE AND TECHNOLOGY MANAGEMENT STRATEGIES

Authors

  • Myrle C. Suárez Marrufo Fundacite
  • Briceida Salinas Mendoza Fundacite

DOI:

https://doi.org/10.36825/RITI.02.04.002

Keywords:

Sustainable Development, Science and Technology Management, Information and Communication Technologies (ICT)

Abstract

This is an essay to argue the role of ICT management, used as a basis for the deployment of strategies in the implementation of science, technology and innovation (STI) policies in the contribution to sustainable development. An initial review is made of the theory that sustains the analysis from a perspective of science, technology and society, considering in the same way the approach of transdisciplinarity. The following is an interpretation analysis of the results of the application of the policy defined in the national plan of STI, reflected in the memory and account of the Ministry of popular power for science, technology and innovation between 2006 and 2009.

References

Castells, M. La Era De La Información Economía Sociedad Y Cultura, Fin De Milenio. Madrid: Siglo XXI editores, 2004.

Carrizo, L. El Investigador Y La Actitud Transdisciplinaria: Condiciones, Implicancias, Limitaciones. Transdisciplinariedad y Complejidad en el Análisis Social, pp. 46-65, México: UNESCO, 2003.

Núñez Jover, J. La Ciencia Y La Tecnología Como Procesos Sociales, 1999.

López Cerezo, J. Ciencia, tecnología y Sociedad: El Estado De La Cuestión En Europa y Estados Unidos. Revista Iberoamericana De Educación, 18 (44), 1998.

Núñez Jover, J. Innovación Y Desarrollo Social : Un Reto Para CTS, 1999.

Cimadamore, A. Informe Mundial de las Ciencias Sociales. Latin American Council of Social Sciences, pp. 42-43, 2010.

CRBV. Constitución De La República Bolivariana De Venezuela Caracas. Editores Hermanos Vadell. 2000.

PNCTI. Plan Nacional De Ciencia, Tecnología E Innovación, Construyendo Un Futuro Sustentable, Venezuela 2005-2030. Caracas: Ministerio de Ciencia y Tecnología, pp. 88-90, 2005.

Freire, P. Pedagogía De La Indignación. Ediciones Morata, Madrid, 2001.

UNESCO. De la sociedad de la Información a las sociedades del conocimiento. Informe Mundial De La UNESCO, 2005.

Vessuri, H. Ciencia, Tecnología Y Desarrollo : Una Experiencia De Apropiación Social Del Conocimiento. pp. 88-92, Interciencia, 2002.

Hoyos, N. La Apropiación Social De La Ciencia Y La Tecnología: Una Urgencia Para Nuestra Región. Interciencia, 2002.

Gibbons, M. Pertinencia De La Educación Superior En El Siglo XXI. pp 1-16, Banco mundial, 2006.

Elliot, D.; Elliot R El Control Popular De La Tecnología. Gustavo Gilly. Colección tecnología y sociedad, pp. 177-182, Barcelona, 1976.

Castells, M. La Era De La Información Economía Sociedad Y Cultura. El Poder De La Identidad, 3 vols, Siglo XXI editores, Madrid, 2004.

Castells, M. La Era De La Información Economía Sociedad Y Cultura. Fin De Milenio, 3 vols Siglo XXI editores, Madrid, 2004.

Freire, P. Pedagogía Del Oprimido. El lápiz rebelde- Fundación Editorial, Mérida, 2005.

Fals Borda, O.; Mora, L. La Superación Del Eurocentrismo. Enriquecimiento Del Saber Sistémico Y Endógeno Sobre Nuestro Contexto Tropical. Revista De La Universidad Bolivariana. 2004.

Sabino, C. El Proceso De Investigación. Caracas, Panapo, 1992.

MppCTII. Memoria y cuenta del ministerio de ciencia y tecnología. Ministerio del poder popular para Ciencia, Tecnología e Industrias Intermedias, Caracas, 2006.

MppCTII. Memoria y cuenta del ministerio de ciencia y tecnología. Ministerio del poder popular para Ciencia, Tecnología e Industrias Intermedias, Caracas, 2007.

MppCTII. Memoria y cuenta del ministerio de ciencia y tecnología. Ministerio del poder popular para Ciencia, Tecnología e Industrias Intermedias, Caracas, 2008.

MppCTII. Memoria y cuenta del ministerio de ciencia y tecnología. Ministerio del poder popular para Ciencia, Tecnología e Industrias Intermedias, Caracas, 2009.

AnderEgg, E. Introducción a las técnicas de investigación social. Humánitas, Buenos Aires, 1972.

Freire, P. Pedagogía de la autonomía. Paz e Terra SA. Sao Pablo, 2004.

Published

2014-09-18

How to Cite

Suárez Marrufo, M. C., & Salinas Mendoza, B. (2014). USE OF INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE SOCIAL APPROPRIATION OF KNOWLEDGE AS A BASIS FOR THE DEVELOPMENT OF SCIENCE AND TECHNOLOGY MANAGEMENT STRATEGIES. Revista De Investigación En Tecnologías De La Información, 2(4), 14–21. https://doi.org/10.36825/RITI.02.04.002